Berättande text
Skriv en litterär (berättade) text
där du arbetar faktivt.
Det var en varm
sommardag i början av juli 2003 som det hände - min man och jag
undkom döden med blotta förskräckelsen. Vi hade under två härliga
månader bilat genom Sverige och både sett och upplevt mycket. Vår
resa började i Kiruna och planen var att vi skulle stanna till i
varje landskap på vägen ner mot Skåne. Min man hade under ett års
tid planerat resan i minsta detalj och även samlat ihop fakta om
viktiga och sevärda platser som vi skulle besöka.
Resan hade flutit
på mycket bra och vi kände att vi upplev det bästa Sverige hade
att erbjuda. Vackra platser, spännande byggnader och trevliga
människor. Det kändes att resan började närma sig sitt slut. Vi
var båda möra både i huvudet och i kroppen efter alla upplevelser.
Men det var en sista plats som vi var tvungna att se och besöka
innan vi styrde bilen hem mot Halland igen.
Vi vaknade tidigt
på morgonen av att solen letade sig in mellan persiennerna på det
vandrarhem i Moshult som vi tillbringat natten. Eftersom vårt nästa
mål var att köra längs Utvandrarnas väg ner till monumentet i
Karlshamn så kändes det lite extra spännande att vakna upp just i
Moshult. Moshult som ju är Villhem Mobergs födelseby. Vi kände
båda två att det skulle bli en bra dag och glad och förväntansfulla
städade vi ur det rum vi hyrt, åt en snabb frukost och packade in
våra väskor i bilen och gav oss av.
Vi pratade inte
mycket under resans gång utan satt i våra egna tankar som
bearbetade alla upplevelser vi varit med om och vi kände oss både
nöjda med vad vi gjort samtidigt som det var lite vemodigt att det
snart var slut. Det enda som störde vår stillsamma färd genom
smålands skogiga och tysta landskap var att de skyltar vi skulle
följa för att köra rätt väg var svåra att upptäcka och lätta
att missa. Eftersom vi båda var relativt trötta så hände det
också att vi missade både en och annan av de avfarter vi skulle ta
vilket ledde till en hel del omvägar. Det var inte alltid lätt att
vända bilen på de smala och mycket krokiga smålandsvägarna.
Jag kände efter
ett antal timmar i en solvarm bil och med många missade skyltar att
min man så smått började tappa tålamodet och började bli trött
på alla omvägar vi tvingats ta. Det var detta som ledde fram till
det beslut som kunnat kosta oss bägge livet.
Eftersom jag
alltid tycket väldigt bra om Villhelm Mobergs böcker och även de
filmer som böckerna bygger på så ville jag väldigt gärna se den
gård där filmerna spelades in. Så trots att både min mans och
mitt eget tålamod började ta slut så insisterade jag på att vi
skulle se Klasatorpet som var känt som Utvandrarfilmens Korparmoen.
Och tro det eller ej – vi missade den skylten också. Nu var vi
båda så trötta på detta men den här gången hann vi alltså se
var vi skulle ha svängt in om vi bara lagt märke till det lite
tidigare. Nu tvärbromsade min man bilen och vi blev stående. Hur
skulle vi nu göra? Köra ännu en omväg eller kanske, kanske chansa
på att vända bilen. Det hade ju inte varit mycket trafik den
senaste tiden och det verkade väldigt lugnt och still nu också.
Vägen svängde dock oroväckande mycket både bakom oss och framför
oss och det var inte mycket plats att vända på. Vi insåg bägge
två att bilen under några ögonblick skulle stå tvärs över bägge
körfälten och att ingen bil skulle ha möjlighet att komma förbi.
Men vi valde trots det att just vända på bilen. Min man snurrade på
ratten så snabbt han kunde, backade, körde fram och snurrade. Just
som bilen stod tvärs över vägen så såg jag i ögonvrån hur
något stort och blankt tonade upp sig bakom oss. Jag han bara
registrera detta innan jag till min fasa insåg att något lika stort
och lika blankt kom emot oss från andra hållet också. Min man
gjorde allt vad som stod i hans makt för att hinna få vår bil ur
vägen.
Det
som hände sedan gick i slowmotion. De två långtradarna som närmade
sig från var sitt håll såg ut som om de kröp fram. Båda
chaufförerna låg på sina tutor. Jag registrerade allt som nu
hände. Min mans panikslagna min, långtradarnas tutor och skinande
lack, min egen skräck och vindens sus i barrskogens höga kronor.
Men på något sätt kändes det som om det inte berörde mig. Som om
det inte var mig det hände. Jag befann mig i ett skal där allt runt
om mig verkade overkligt. Jag minns dock smällen och ljudet av
metall som bröts när de båda långtradarna rammade vår bil. Jag
minns också att jag tänkte – Kommer det att göra ont? Något
mer minns jag inte.
Att jag idag kan
sitta här och berätta detta för er är ett mirakel. Att jag, när
jag lyfter blicken från tangentbordet, även kan se min man sitta i
sin favoritfotölj djupt försjunken i en bok är ett ännu större
mirakel.
Flera år senare
fick jag tillslut se Klasatorpet och den plats där allting kunnat ta
slut. Och på något sätt är jag tacksam för det som hände. Idag
ser jag färgerna starkare, jag upplever glädjen intensivare och
tacksamheten över att vi överlevde är enorm.
Blandad respons
SvaraRaderaDet är med behållning jag läser din berättelse. Jag fångas snabbt av texten genom din proleps, där du ger en vink om ett kommande möte med döden. När du efter inledningen börjar berätta om hur dagen gryr känner jag mig nyfiken på hur historien ska utvecklas. Jag fastnar framförallt i det faktum att du skriver att ni är trötta och jag börjar fundera över om detta kommer att vara avgörande för utvecklingen.
Jag följer lätt med i texten och plötsligt sitter jag i baksätet i den varma bilen och irrar runt tillsammans med er på blekingska skogsvägar.
Du har en enkel och effektivt berättarteknik och följer en tydlig röd tråd. Jag gillar också slutet där du låter läsaren själv fylla i vad som hände efter krocken. Eventuellt känns texten lite baktung, d v s huvuddelen av berättandet sker i början och mitten, medan du går rätt raskt förbi upplösningen.
De två första styckena fungerar som en effektiv inledning, där du återger förutsättningarna för din historia. I tredje stycket går du ner på ett andra nivå i berättandet, som du befinner dig på fram till krocken. Därefter berättar du återigen på första nivån. Snyggt.
Du använder faktiva markörer som preciserad tidsangivelse och autentiska geografiska uppgifter. Eventuellt hade det känts än mer faktivt om du även fört in personnamn. Jag kan se att texten även hade fungerat som mindre faktiv. Om du anlagt ett allvetande perspektiv på historien så hade du kunnat använda ett klassiskt berättande där man får följa både parets och lastbilschaufförernas väg mot katastrofen. Det är bara en reflektion och förmodligen gör den sig bättre som faktion.
/Joakim
Hejsan!
SvaraRaderaFångar mitt intresse.
Najjs asså!
Roligt, men man fattade inte ens vad som hände. Det var inte roligt bara spännade.
SvaraRaderaÄr det här skitet ens på riktigt?
SvaraRaderaVad är det för skiiiiiiiit
SvaraRadera