Argumenterande text


Inlämningstiden på sommarkurser bör förlängas!

Inlämningstider i all ära men det måste göras något åt de orimligt korta inlämningstider som universitet och högskolor sätter upp för sommarkurser. Visst är sommarlovet långt men är det inte bättre för alla, lärare som studenter, att inlämningstider för skrivuppgifter förlängs minst fram till jullovet? Mår inte även lärare bättre av att inte få in en stor mängd uppgifter mitt i pågående semester som sedan inom en rimlig tidsperiod förväntas bedömas?

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser en sommarkurs och det blir tal om när uppgifter ska lämnas in. Varje gång är det samma sak, inlämningstiden är otroligt kort och uppgifterna ska lämnas in mitt i högsommaren, ibland till och med på midsommarafton! Och detta i en tid då stressen håller på att bli en folksjukdom. Att späda på den höga stressen som finns inbyggt i samhället som stort med att tvinga studenterna att leva under en hög stressnivå även under sommaren är knappast smart, hälsosamt försvarbart eller i slutändan ens effektivt. Bara helt obegripligt!

De finns uppfattningar om att det är nyttigt för människan att kunna hålla en deadline. Att människan presterar bättre under tidspress. Kanske är det så i många fall men att ha denna press på sig under sommaren håller inte. För att studenter även fortsättningsvis ska söka sig till sommarkurser krävs en förändring. Förändringen som krävs är enkel: Alla inlämningar och examinerande uppgifter bör ligga runt jul.

Jag kan förstå den tanke som finns på många universitet och högskolor när det kommer till inlämningstider. Som lärare vill man kunna kontrollera sina studenter, att de gör vad som ålagt dem att gör under den tidsperiod som de fått till sitt förfogande. Man vill få igenom så många studenter som möjligt för att försäkra sin egen överlevnad som lärosäte – man får ju betat efter antal godkända studenter. Vore det inte bättre i den bemärkelsen att låta studenterna få rejält med tid till uppgifterna? Blir inte uppgifterna mer ordentligt gjorda? Blir inte ett större antal elever godkända om de har rimlig tid till sitt förfogande? Ge studenterna en rimlig chans att visa vad de går för!

Jag vet sommarkurser som inte bedrivs i regi av ett universitet eller en högskola där man låter elevernas kreativitet styra inlämningsdatumet. De får helt enkelt lämna in sina uppgifter när de själva känner sig färdiga med dem. Vad jag förstår så är dessa kurser mycket uppskattade och tillströmningen av studenter ökar hela tiden. Även de resultat som presteras på dessa, i förstahand skrivarkurser, håller väldigt hög kvalité och vissa texter har till och med publicerats. Även om jag inte är en förespråkare för fria inlämningsdatum så tycker jag att en förlängning och en anpassning av den samma bör efterstävas även i den akademiska världen.

Apropå förmågan att skriv på kommando så är inte det heller något man bör eftersträva. Eftersom utformningen på de flesta inlämningsuppgifterna innebär eget skrivande av något slag så bör det också bidra till insikten om fördelarna med en förlängd inlämningstid. Som Stephen King skriver i sin bok ”Att skriva” så kan man som författare inte förväntas skriva på kommando. Man bör skriva mycket och gärna hela tiden men den färdiga texten tar tid. Så är även fallet för de flesta studenter när de ska prestera en egen text. Låt skrivandet få ta tid! Förläng inlämningstiden till jul!

2 kommentarer:

  1. Skribentbaserad respons

    Jag var först lite tveksam till att inlämningstiden bör förlängas, men efter att ha läst din text känner jag mig övertygad om du har rätt.

    Du argumenterar övertygande, effektivt och tydligt. Du inleder direkt i första stycket med din tes att det måste göras något åt inlämningstiderna och ställer retoriskt frågan om det inte är bättre med inlämning kring jul.

    Därefter radar du skickligt upp dina argument om ohälsosam stress, kontraproduktiva deadlines, större genomströmning av studenter och goda effekter med fri inlämningstid. Du lyfter även fram och bemöter motargument när du talar om universitetens ekonomi. Du följer därmed helt upplägget för god argumentation och avslutar dessutom, som man bör, texten med att upprepa din tes.

    Texten är välskriven och du har en god språkbehandling. Nu struntar vi i att lämna in hemtentan! Det går lika bra till jul.

    /Joakim

    SvaraRadera
  2. dålig text snorunge

    SvaraRadera